Jedním z klíčových aspektů výzkumu bezpečnosti provozu motocyklů byla pečlivá analýza statistik dopravních nehod. Shromážděná data z Japonska, USA a Evropy jasně ukázala na velký podíl čelních srážek. To potvrzuje i fakt, že mnohá zranění motocyklistů vznikají vklíněním jezdce mezi vozidla, nebo jeho stykem s vozovkou. I proto se konstruktéři snažili především o pohlcení pohybové energie jezdce při nehodě a redukci jeho dopředné rychlosti.
První "airbag" pro motocyklisty byl veřejnosti představen již před více než deseti lety. Tenkrát se ovšem nejednalo o klasický airbag, jak jej známe z osobních vozidel. Koncepčně šlo o speciální nafukovací vestu, která měla chránit tělo řidiče motocyklu při dopadu na překážky po nehodě. K iniciaci plynové náplně došlo při vytržení bezpečnostního lanka, které bylo pevně přichyceno k rámu motocyklu. K rozšíření tohoto systému ovšem nedošlo.
Vzhledem ke složitosti dynamických procesů, které vznikají a působí na tělo jezdce při nehodě motocyklu (různé druhy pohybu jezdce jako otáčení, kolébání nebo kymácení a konečně i vzájemné působení airbag/jezdec), musela být správně upravena celá metodika provádění nárazových zkoušek. Probíhaly další testy a výzkumy a výsledkem dlouholetého úsilí se stal právě motocyklový airbag, který se tomu konvenčnímu automobilovému velmi podobá.
Motocyklový airbag se skládá z jednotky airbagu, která obsahuje bezpečnostní vak a vyvíječ plynu - VÝROBEK ISS, umístěný ve schránce před jezdcem, dále senzory nárazu umístěné z obou stran přední vidlice, které monitorují změny rychlosti, a řídicí jednotku motoru, která provádí výpočty k okamžitému vyhodnocení případné havárie. Vlastní airbag je zhotoven ze stejného typu materiálu jako je u automobilů.
Protože je airbag velmi blízko krku, hlavy a obecně těla, bylo nutné v něm k nafukování použít tzv. cold inflator (chladný vyvíječ plynů), který na rozdíl od běžných vyvíječů plynů pro airbagy řidičů v automobilech nevyvíjí horký plyn pro nafouknutí airbagu hořením pyrotechnických složí. Vyvíječ plynu je složen z tlakové bombičky, která obsahuje stlačené helium a jejíž membrána je při aktivaci prorážena pomocí pyrotechnického squibu – výrobku z ISS. Náš produkt se tedy v rakouském závodě iSi zakomponovává do vyššího celku a následně dodává do společnosti Dainese, která uvedla na trh výrobek s názvem D- Air jacket a existuje ve formě pro závodní jezdce s minimalizovanými rozměry i hmotností a také ve verzi pro běžný provoz na silnicích s větším airbagem o objemu kolem 12 litrů.
Během homologačních zkoušek D-Air systému byla zjištěna až o 85% vyšší úroveň bezpečnosti v porovnání s běžně používanými bezpečnostními prvky kombinéz pro motorkáře (protektory páteře, polstrování apod.). Firma Dainese má v úmyslu používat výrobky ISS také v bezpečnostních ochranných oblecích pro další aplikace (pro závodní lyžaře, jezdce na koních, kolech, pro extrémní vodní sporty apod.)
http://www.autorevue.cz/doporuceni-pro-motorkare-noste-vesty-s-airbagem